|
14 серпня
1775, 14 серпня – російська імператриця Катерина ІІ видала маніфест про ліквідації Запорозької Січі. На той момент Нова Січ уже була зруйнована російськими військами - Маніфест просто офіційно засвідчував цей факт.
Ліквідувати Нову Січ придворна рада вирішила ще на засіданні 7 травня 1775-го. Підготовка до цього відбувалася у цілковитій таємниці.
У травні ж понад 50 тис. російського війська, під командуванням генерал-поручика Петра Текелія у складі 1-ї російської армії, кавалерії, піхоти, гусарських й пікінерських ескадронів та донських козаків рушили на Січ.
На початку червня вони оточили Січ, захопили артилерію та блокували гавань. Від січовиків та кошового отамана Петра Калнишевського вимагалося скласти зброю і не чинити опір. Після бурхливих дебатів козацька рада ухвалила рішення здатися без опору.
Скарбницю конфіскували, військові клейноди, артилерію, зброю, боєприпаси і архів вивезли.
Кошового отамана Петра Калнишевського, військового писаря Івана Глобу і військового суддю Павла Головатого було арештовано в наметі Текелі і закуто в кайдани. 10 червня 1776 р. згідно з указом Катерини ІІ за № 1419 останній кошовий Калнишевський під охороною 7 конвоїрів був відправлений на довічне заслання у Соловецький монастир «за віроломне буйство та розорення російських підданих».
Текелія за цю операцію був нагороджений орденом Св. Олександра Невського та отримав маєток у Вітебській губернії.
1873, 14 серпня у селі Доброгостів на Львівщині народився Іван Боберський, педагог, організатор сокільського руху, засновник української національної фізичної культури, четар УСС, представник ЗУНР в США та Канаді.
Походив з давнього шляхетського та священичого роду з Бойківщини. Його батько о. Микола Боберський був священиком у карпатських та підгірських селах.
Закінчив Самбірську гімназію, студіював на філософському факультеті Львівського університету, продовжив навчання в австрійських університетах Відня та Ґраца, подорожував Швецією, Німеччиною, Чехією, де пізнавав справу тіловиховання (фізкультури) та спорту. Його кумирами стали «батько німецького спорту» Фрідріх Ян та засновник чеського «Сокола» Мирослав Тирш.
Повернувшись у 1900 р. до Львова, стає професором німецької мови та класичної філології в українській Академічній гімназії, бере активну участь в роботі товариства «Сокіл», заснованому у Львові в 1894 р. Василем Нагірним та Володимиром Лаврівським, а в 1908–1914 рр. очолює його. «Проф. Боберський був душею і пропагатором, в слові і в ділі, фізичного виховання української нації і його назвати б можна «батьком Боберським», як це чехи свого Тирша, шведи Лінга, а німці по нині свого пробоєвика тілесного тужіння німецької молоді Фридриха Яна називають…», - згадували сучасники.
Під керівництвом Боберського Львівський «Сокіл» стає центральним Товариством «Сокіл-Батько», довкола якого гуртуються сотні сокільських гнізд-осередків в містах та селах Галичини. У 1914 р. їх налічувалося вже 974.
В роки Світової війни Боберський був членом Бойової управи УСС, Головної Української Ради. А у 1918–1919 рр. – референтом пропаганди у Державному секретаріаті (міністерстві) військових справ ЗУНР.
У 1920 р. уряд ЗУНР відправив Боберського своїм представником до США та Канади. Там він займався пропагандою спорту, написав декілька підручників: «Копаний м’я» (1906) (футбол), «Забави й ігри рухові» (1905), запровадив українську спортивну термінологію.
Останні роки хворий на сухоти Іван Боберський прожив на батьківщині своєї дружини Йосифіни в місті Тржіч у Словенії, де й помер 17 серпня 1947 р.
14 серпня 1937-го радянська влада вчинила черговий злочин, потужним вибухом частково зруйнувавши собор Михайлівського Золотоверхого монастиря в Києві, збудований у 1108-1113 рр. князем Святополком Ізяславичем.
Монастир було закрито ще в 1922 р. Руйнування його споруд (Золотоверхого собору, дзвіниці, монастирських будівель) розпочалося в 1934 р., після повернення столиці України в Київ – задля розчистки місця під амбітний урядовий центр (дві гігантські споруди з колонами та 34-метровий пам’ятник Леніну посередині). Руїни Михайлівського Золотоверхого монастиря. Фото: kievpost.org
Археолог і мистецтвознавець Микола Макаренко (1877-1938) – єдиний з українських вчених, хто відмовився підписати акт знесення Михайлівського Золотоверхого монастиря – невдовзі був репресований саме за свою принциповість. На основі організованої владою «експертизи» за участі інших «дослідників» було зроблено висновок, що собор збудований переважно у барокові часи, а не в ХІІ ст., а тому пам’ятка культури світового значення «не становить ні історичної, ні культурної, а ні архітектурної цінності».
Виконання злочину було спеціально приурочене до великого православного свята – Медового Спаса або Маковія. Рішення приймалося на рівні ЦК КП(б)У. Більшість функціонерів, що вчинили цей злочин – Постишев, Балицький, Затонський, – незабаром були замордовані своїми ж кремлівськими господарями.
Потворний урядовий центр так і не збудували. Через незадовільний вигляд єдиної зведеної споруди (будівля нинішнього Міністерства закордонних справ) будівництво зупинили. .
Михайлівський Золотоверхий у часи Майдану був і шпиталем, і волонтерським центром
Руїни Михайлівського Золотоверхого простояли до кінця ХХ століття. До 2000-річчя Різдва Христового храм було відновлено в барокових формах ХVІІІ ст. Під час подій Євромайдану 2013-2014 рр. у Михайлівському соборі знайшли притулок активісти Майдану і було влаштовано польовий шпиталь, пізніше при монастирі діяв пункт допомоги переселенцям зі сходу.
1968, 14 серпня – помер Данило Лимаренко, організатор Вільного козацтва, повстанський отаман, сотник Армії УНР (підполковник в еміграції).
Народився 2 січня 1895-го у селі Карлівка на Херсонщині. Закінчив Одеське військове училище. Учасник Першої світової війни.
Із кінця 1917-го входив до Ревуцького куреня Вільного козацтва на Херсонщині. Очолював штаб Запорізької групи Дієвої армії УНР (1919). На початку 1920-го перебував у партизанському загоні Андрія Гулого-Гуленка. Командир 6-го куреня Низових Запорожців 1-ої Запорізької дивізії Армії УНР під час Першого зимового походу.
«Де поділися ті кілька- і кільканадцять тисячні полки і корпуси, коли постала потреба боронити нашу молоду державу? – писав Данило Лимаренко у спогадах про українізацію полків та корпусів старої російської армії. – А горстки вояків, посталих на цілком новім ідеологічнім грунті, боролися і витримали до кінця. Українські Січові Стрільці, Запорожці, УГА, Волинська, Київська, Шоста, Залізна – дивізії, що виросли із коріння українського ДУХА, залишилися вірними ідеї української державності до смерти».
Пізніше був інтернований до Польщі, мешкав на Волині. Здобув ступінь інженера-геодезиста. Член-засновник Українського національно-державного союзу і Союзу українських ветеранів.
У 1950-му емігрував до США. Автор розвідки «Монгольська імперія (Звідки прийшов розгром Української княжої держави і звідки Москва запозичила свою імперіалістичну ідеологію)». Нагороджений Хрестом Симона Петлюри.
Помер 1968-го у Філадельфії.
|