|
Люди Свободи
До 25-ї річниці незалежності Український інститут національної пам'яті спільно з каналом UA:Перший запускають проект "Люди Свободи". Це виставка та короткі відеоролики, що розповідають про людей, які своєю працею та боротьбою в минулому столітті зробили можливим відновлення незалежності України.
Виставка «Люди Свободи» розпочинає роботу 24 серпня на Хрещатику (орієнтир – Центральний Поштамт). Урочисте відкриття відбудеться 25 серпня, о 12.00.
Фото УНІАН
ХХ століття стало часом нашої найактивнішої боротьби за свободу. На зорі віку, в 1900 році, українці вперше висунули політичні вимоги своєї незалежності. Його завершення, в 1991 році, увінчалося остаточним її утвердженням. Разом із тим, це століття — час існування на нашій землі двох тоталітарних режимів (комуністичного та нацистського), які стали символом придушення свободи в світовій історії. Незважаючи на їх вдавану нездоланність, вони зазнали краху. Зокрема й тому, що зіткнулись із опором українців. Серед мільйонів яких — ті, кого ми називаємо Людьми Свободи.
Ці люди дуже різні — поети і політики, військові і музиканти, науковці й художники. Їх опір теж був різноманітним — хтось боровся за свободу народу, хтось за свободу творчості, думки, хтось зі зброєю в руках, а хтось — із пензлем. Кожного з них жорстоко ламали — когось у тюрмі, когось у “шарашці”, фізичними чи моральними тортурами. Жоден із них не мав можливості реалізувати свій потенціал на повну потужність. Вони не стали тими, хто очолив незалежну країну, не дописали чудової пісні чи вірша, не подарували світові ще одного важливого винаходу чи прекрасної картини. Але вони зуміли зберегти свободу в собі, пронести її через часи неволі.
Завдяки таким Людям, свобода стала реальністю для нас, і кожен з нас отримав можливість вільно реалізувати свій потенціал. Але героїв виставки 26. Останній з них віддав життя, щоб зберегти свободу України вже у ХХІ столітті. Тому, що ми готові відстояти свободу.
Організатори проекту: Український інститут національної пам’яті, Галузевий державний архів Служби безпеки України, Центр досліджень визвольного руху, UA:Перший.
Над проектом працювали: Володимир В’ятрович, Володимир Тиліщак, Ярослав Файзулін, Наталя Слобожаніна, Вікторія Яременко, Вікторія Скуба, Віталій Огієнко, Наталя Бик, Ярина Ясиневич, Леся Бондарук, Василь Ліпінський, Володимир Бірчак, Олеся Ісаюк.
Дизайн: Ольга Сало. Виготовлення виставки: GalNext. Виготовлення відео: UA: Перший.
Інформаційні матеріали до 25-ї річниці незалежності за лінком.
«ГАРАНТАМИ НЕЗАЛЕЖНОСТІ МОЖУТЬ БУТИ ТІЛЬКИ ТІ ЛЮДИ, ЯКІ Є НОСІЯМИ СВОБОДИ», – ВОЛОДИМИР В'ЯТРОВИЧ
У 27 років написав «Самостійну Україну» — брошуру, з якої розпочався новітній український націоналізм. У ній вперше сформульована політична вимога утворення самостійної Української Держави. Все своє життя Міхновський залишався «білою вороною», змушений йти проти течії. Його ідеї були незручними і недоречними в добу повсюдної популярності соціалізму на початку минулого століття. Міхновський як ніхто інший серед його сучасників випередив час. Через 91 рік після того, як «Самостійна Україна» побачила світ, його ідея стала реальністю.
«Українська національна думка мусить обнімати всіх українців, де б вони не проживали, на всій Україні, без огляду на державні кордони…, коли в кожному з нас до решти загине полтавський, галицький і т.д. провінціал, а в цілому зродиться та зросте Всеукраїнець, якого думи і змагання обнімають усю Україну зарівно і неподільно як нерозлучну і єдину цілість».Микола Міхновський
Читайте також: Україна для українців Миколи Міхновського
Кримський татарин із білоруським корінням народився у Володимирі-Волинському. Вчений, що здійснив внесок у розвиток майже всіх галузей української філології, а також етнології та фольклористики. Письменник і перекладач, що володів понад 60-ма мовами. Історик та сходознавець, що “будував мости” між українською та культурами народів Сходу. Один із творців Академії наук. Ім’я Агатангела Кримського – у переліку видатних діячів світу ЮНЕСКО. Вченого, який заперечував теорію про «колиску трьох братніх народів», радянська влада переслідувала з кінця 1920-х, але остаточно знищила у 1942-му. Місце поховання досі невідоме.
«Я тоді був зовсім закоханий в Україну. Україна мені навіть снилася. Я був тоді патріот до фанатизму… але ні, ці слова дуже слабі, щоб виразити мої тодішні почування! Це було якесь містичне кохання».Агатангел Кримський
Читайте також: Сходознавець Агатангел Кримський знав до сотні мов
Сучасники називали його українським дон кіхотом. Надзвичайно багато праці, завзяття, коштів витрачав на виховання в українцях – його сучасниках – громадянської та національної свідомості. Землевласник Чикаленко вкладав кошти у видавництво газет та журналів “Громадська думка”, “Селянин”, “Рада”, “Літературно-науковий вісник”. Надавав фінансову підтримку Науковому товариству імені Тараса Шевченка. Спонсорував талановитих письменників – Бориса Грінченка, Володимира Винниченка, Михайла Коцюбинського. Нічого з цього не приносило йому фінансових дивідендів. Завдяки цій сподвижницькій праці з’явилося покоління українців, яке розпочало боротьбу за незалежність у 1917 році.
«Мало любити Україну до глибини душі, треба любити її й до глибини кишені».Євген Чикаленко
Читайте також: Менеджер українського руху
За походженням Вільгельм-Франц Лотрінген Габсбург належав до однієї із найбільш знаменитих та могутніх династій старої Європи. Водночас він був серед тих багатих, впливових та перспективних людей ХХ століття, що обрали політичну приналежність до української нації. Користуючись походженням, авторитетом і знайомствами в імперських колах, ерцгерцог лобіював українські інтереси в Австро-Угорщині. З початком Української Революції взяв участь у збройній боротьбі за свободу українців. Після поразки Української Народної Республіки жив у Європі й майже відійшов від політики. Проте не уник переслідування з боку радянської влади за зв’язки з ОУН. Загинув у Лук’янівській в’язниці Києва.
«Я людина без батьківщини, без дому, покинутий і, як Габсбург, можливо зненавиджений. Я не маю і не мав би нічого більше для себе чекати, якби мене не стримувало моє «останнє», моє «все» - віра у вільний Український Нарід. Цією вірою я живу, і се для мене моє «Все» і моє «Останнє».Вільгельм Габсбург
Читайте також: Василь Вишиваний слідчим НКВС відповідав українською
«Мазепинець полку Чернігівського, Глухівської сотні, старшинський син, гербів і емблем живописець». Так у 1912 році написав про себе Георгій Нарбут на власноруч створеному родинному гербі. На 1917-й рік він мав за плечима чудову кар'єру графіка у Петербурзі. Та все ж із початком Української Революції митець переїздить до Києва. Тут він стає творцем державної символіки Української Народної Республіки, її стилю: герба, печатки, а також грошей, марок, цінних паперів, шрифтів. Долучається до заснування, а згодом очолює Українську академію мистецтв. Його напрацювання в естетиці української державної символіки досі ніхто не перевершив.
«Він був українцем не тільки по крові, мові, переконанням, українською стихією насичені всі його твори, і формальне джерело його генія б’є незмінно з рідного чорнозему Чернігівщини».Федір Ернст
Читайте також: Від книжки до гривні. Український стиль Георгія Нарбута
Всесвітньовідома мелодія «Щедрик», яку Микола Леонтович написав за мотивами української народної щедрівки, стала символом Різдва у багатьох країнах. Син священика з Поділля, він отримав духовну освіту, але став учителем співу та композитором. Склалося так, що його люблять і пам’ятають не стільки завдяки створеній ним музиці, як за те, що зафіксував і вдихнув нове життя у старовинні народні пісні. За підтримку української державності та за те, що відроджував усну народну творчість, Миколу Леонтовича застрелив у батьківському домі чекіст.
«Коли б Леонтович не написав нічого більше, як «Щедрика», «Дударика», «Ой пряду», «Козака несуть», «Гри в зайчика», його значення в історії української хорової музики було б раз назавжди запевнене». Станіслав ЛюдкевичКадровим військовим Марко Безручко став у вишах та армії Російської імперії. Під час Української революції в 1917—1921 рр. долучився до визвольного руху. Талант полководця повною мірою проявив у 1920 році, коли українці спільно з поляками дали відсіч більшовикам. 6-та стрілецька дивізія під командуванням Безручка отримує низку блискучих перемог в боях з червоними. Найбільшу славу їм приносить героїчна оборона Замостя. Захисникам міста вдалося на два дні зупинити кінноту Семена Будьоного. Відтак розпочався контрнаступ, який увійшов в історію як «диво над Віслою». «Українець, який врятував Варшаву від більшовизму» – так називають Марка Безручка історики. Поляки хотіли нагородити його найвищим орденом Vіrtutі Міlіtarі. Та генерал відмовився від нагороди зі словами: «Я воював за Україну, а не за Польщу».
«Це був скромний, поважний «вояк з крови й кости», добрий психолог, знаменитий тактик, приязно ввічливий супроти кожного, турботливий за вояцтво. Щирий, «непідфарбований обставинами» визнавець незалежности України». Зі спогадів сотника Дмитра Герчанівського
Читайте також: Українець, який урятував Варшаву. Бойовий шлях генерала Марка Безручка
У 22 роки ця дівчина вже стала живою легендою в Галичині. Із початком І світової війни вона добровільно записалася до легіону Українських січових стрільців. Як хорунжа та командирка стрілецької чоти УСС брала участь у запеклих боях із росіянами. У бою під Лісовичами потрапила в полон... Її вивозять до Ташкенту. Драматична історія жінки-військовополоненої набуває розголосу. За перипетіями ув’язнення стежили не тільки українці-галичани, для яких вона стала національною героїнею, а й західноєвропейська преса. Повернення із заслання через Фінляндію, Швецію, Німеччину до Галичини вітали численні делегації жіночих рухів цих країн. Згодом Олена Степанів ще візьме участь в організації Листопадового зриву 1918-го. Потім аж до арешту та заслання у табори Мордовії присвятить себе викладанню та науковій роботі. А ще вона подарує Україні чудового сина — відомого історика Ярослава Дашкевича.
“Величаєте мене героїнею і тому ніяко мені. Не сповнила я досі нічого геройського. Я сповняю лише обов’язок свій... Я з любові до України взяла кріс та пішла у поле фізичною силою бити ворога. От і все”. Олена СтепанівЧитайте також: Життя й легенда Олени Степанів
Селянин за походженням та вчитель за професією. Перша світова війна зробила його кадровим офіцером; Українська революція – одним із перших отаманів Холодноярської республіки. Під проводом Чучупаки гайдамаки Холодного Яру упродовж двох років воювали за свободу проти більшовиків та білогвардійців. Волю Василь Чучупак цінував більше за життя. Потрапивши в оточення, останню кулю залишив для себе…
«Лише одна родина Чучупаків склала на жертовник Батьківщини життя п'ятьох синів. Холодний Яр дав десятки вогненних прикладів героїзму, якими не кожна нація може похвалитися». Юрій Горліс-Горський
«Апостол релігійно-національного відродження» — так називав його Агатангел Кримський. Сам Липківський вважав духовне відродження основою відродження національного. Тому присвятив життя боротьбі за автокефалію – самостійність православної церкви в Україні. Українська Автокефальна Православна Церква постала завдяки його зусиллям у 1921 році. Втім ненадовго. Радянська репресивна машина поглинула її через 6 років, а митрополита Липківського – у 1937-му.
«Щоб відродити нашу Церкву, щоб вдихнути в неї душу живу, ми мусимо вискочити з-під московської церковної влади». Василь Липківський
Читайте також: "Ми мусимо вискочити з-під московської церковної влади" Театральний режисер-реформатор, він зумів вийти за межі форматів, усталених у 1920 роках в українському театрі й культурі в цілому. Метою було повернення «до Європи і до самих себе». Для цього закликав відкинути російські культурні стилі, критично оцінити звичні штампи, подолати обмеження свободи самовираження й не боятися виходити до світу. Цей рух до оновлення культури насильно припинили 1937-го – за допомогою револьверів Нагана у Сандармосі. Курбаса та співзвучне йому покоління українських митців нарекли «розстріляним відродженням». Завдання так влучно сформульовані Курбасом все ще залишаються невиконаними і напрочуд актуальними.
Мрія Курбасова полягала у створенні українського театру як театру якости, кругозору, європейського охоплення, ба навіть світового. Він хотів повнотою й без сліду знищити інстинкт національної меншости. Валерій ІнкіжиновЗавдяки йому український визвольний рух продовжив боротьбу після поразки Української Революції 1917-1921 років, діяв у новому підпільному форматі 1930-х та з новою силою повстання розгорівся у 1940-х. Постать полковника є “містком” між двома поколіннями учасників боротьби за незалежність: тими, хто боровся в 1917-1921 і тими, хто повстав у 1940-ві. Євген Коновалець створив та очолив одне з найбоєздатніших військових формувань доби Української Народної Республіки — Корпус січових стрільців, згодом Організацію українських націоналістів — чи не найуспішніший політичний проект українців минулого століття.
“У вогні перетоплюється залізо у сталь, у боротьбі перетворюється народ у націю”. Євген КоновалецьЧитайте також: "Важко було нам збагнути фаталізм полковника"
Українська поетеса народилася під Москвою. Росла в російському середовищі. Активність в Організації українських націоналістів, приїзд в окуповану нацистами Україну, перебування у застінках гестапо і навіть смерть від нацистської кулі були наслідками життєвого вибору – віднайдення себе як українки. Олена Теліга присвятила боротьбі за Україну своє життя. Її безвідмовною зброєю стало слово.
«Коли ми, поети, пишемо про відвагу, твердість, шляхетність посвяти й цими творами запалюємо та шлемо на небезпеки інших, то як можемо ми самі цього не робити?… Коли я загину, то знатиму й іншим покажу, що жила так, як хотіла й як повинна була жити, коли ж сидітиму в безпечнім запіллі – це вже буде зрада мене самої!» Олена ТелігаЧитайте також: Олена Теліга: "Життя - це боротьба, а боротьба - це справжнє життя" "Вона загинула за національну ідею, а він – за неї" . Поетесу Олену Телігу стратили в Бабиному Яру Телігу погубило місто її першої любові
Очолив Українську Греко-Католицьку Церкву в час, коли її намагалася знищити радянська тоталітарна машина. На долю митрополита випало 18 років концтаборів. Але й там він залишався із вірянами та не покинув піклуватися про довірену йому Церкву. За звільнення митрополита клопотали американський президент Джон Кеннеді і Святіший Отець Іван ХХІІІ. Коли врешті опинився на Заході на волі, він продовжив боротьбу за права переслідуваної Церкви та єднав українські громади в різних країнах світу.
«Без жодного захисту перед морозом, що доходив до 40 градусів нижче нуля, одягнений у лахміття, з ногами, обвитими деревною корою, що прив’язана була до колін і кісток шматтям. А проте завжди погідний, повний зрозуміння для всіх, благородний навіть у стосунках з наглядачами і таборовими шпигунами». Франц Гробауер
Читайте також: Присвятила життя боротьбі за свободу народу. Більше дев’яти років пробула в підпіллі. Життя в криївках та сутички з ворогом, втрата рідних і близьких, арешти і тортури не притупили її чуйності. Вона була одним із останніх борців і свідків збройної боротьби за незалежність. Вирвавшись із радянської в’язниці в емоційних мемуарах «Тисяча доріг» “Марічка” розповіла світові про звитягу і життя у підпіллі, про ціну, яку за волю України сплатила сама і тисячі її побратимів.
«Було одне задумане діло, яке тримало мене при житті. Цей задум я виношувала в серці крізь увесь маршрут, він вів мене на Захід провідною зорею. Я почувала, що доля недаремне привела мене, останнього живого свідка, у вільний світ. Вона наклала на мене великий обов'язок – зберегти пам'ять про нашу визвольну боротьбу, особливо її кінцевий період». Марія Савчин
Художник-графік, який замість всесвітнього визнання обрав шлях митця-повстанця. Підтримав боротьбу Української повстанської армії з радянською владою своїм талантом і життям. Його графіка стала ефективною зброєю в руках підпілля. Дереворити, створені Нілом Хасевичем у криївках й віддруковані у підпільних типографіях, творили графічний стиль УПА. Копії гравюр розповсюджувалися серед іноземних посольств та делегатів сесії Асамблеї ООН.
1930 – Ніл Хасевич стає студентом Варшавської академії мистецтв. 1931 – 1942 – його роботи експонуються на 35-ти міжнародних виставках у Варшаві, Празі, Берліні, Чикаго, Нью-Йорку, Лос-Анджелесі. 1942 – Хасевич вступає до УПА (псевдо «Бей», «Зот», «Старий») та створює підпільну мистецьку школу для повстанців. 1942 – 1952 – у підпіллі створює дереворити, листівки, плакати. Бере участь у виданні підпільних часописів. Малює серію портретів бійців і командирів УПА. Виготовляє печатки для головного командування та випускає повстанські гроші (бофони). 1952 – вже після загибелі Ніла Хасевича у криївці на Рівненщині, у Філадельфії вийшов альбом його робіт «Графіка в бункрах УПА».
«Поки буде залишатися бодай одна краплина моєї крові, я буду битися з ворогами свого народу. Я не можу битися з ними зброєю, але я б’юся різцем і долотом. Я, каліка, б’юся у той час, коли багато сильних і здорових людей у світі навіть не вірять, що така боротьба взагалі можлива». Ніл ХасевичЧитайте також: Ніл Хасевич. Людина, яка створила візуальний образ УПА
Патріарх політв’язнів – так його називали в радянських концтаборах. Із 60-ти років життя 34 він провів в неволі. Хоча після навчання у Празькій політехніці міг зробити кар’єру архітектора в Європі. Спершу його поневолила польська влада за те, що привозив до Західної України літературу, яка пропагувала незалежну Українську Державу. А радянська заслала до ГУЛАГу. У найважчих умовах табірної системи Михайло знаходив для інших добре слово, ділився хлібом, підпільно організовував літературні вечори й релігійні свята, готував повстання. Помер в ув’язненні. Та в різних куточках світу його пам’ятають як людину волі, що перемогла тоталітарну систему.
“Якби світське суспільство наділяло своїх лицарів духу титулом святих, як це робить Церква, то серед жертв червоного людоловства першим, гідним цього звання я б назвав Михайла Сороку”. Святослав КараванськийЧитайте також: Михайло Сорока у Воркуті створив "ОУН-Північ"
Німець за походженням, американець за паспортом, всесвітньовідомий український славіст Юрій Шевельов все своє життя відстоював право української мови на незалежність від «великоросійської». Професор Гарвардського і Колумбійського університетів, автор близько 900 праць, які видавалися українською, німецькою та англійською мовами, він вивів українську мову в коло світових наукових інтересів. Перебуваючи в еміграції, ніколи не поривав зв’язку з Україною і брав активну участь у житті української діаспори. Шевельов був президентом Української Вільної Академії Наук в Нью-Йорку, одним із фундаторів Мистецького Українського Руху, товариства “Друзі Харкова” та об’єднання українських письменників “Слово”; редактором журналів “Арка” та “Сучасність”.
«Шлях до майбутнього лежить через уміння мислити й розуміти, не через начотництво, сліпу віру і завжди обмежений фанатизм». Юрій ШевельовЧитайте також: Оксана Забужко: Юрій Шевельов є амбасадором культури "Розстріляного Відродження" Вулиці та будинки Харкова «розповідають» про український період Юрія Шевельова
Український конструктор космічних кораблів у 31-річному віці заарештований НКВД за звинуваченням у шкідництві. Пройшов випробування сталінського ГУЛАГу. Табірне пекло не вбило у ньому прагнення до реалізації мрії життя — зробити космос досяжним. Режим не зламав його свободу думки. Корольов керував колективами, що зробили вирішальний внесок у підкорення космосу.
«Те, що здавалося нездійсненним протягом століть, що ще вчора було лише сміливою мрією, сьогодні стає реальним завданням, а завтра — звершенням. Немає перешкод людській думці!» Сергій Корольов
Катерина Білокур (1900 – 1961)
Сільська дівчина з Полтавщини. Самотужки опанувала буквар — до школи батьки не пустили. Попри категоричну батьківську заборону малювати, нерозуміння з боку односельчан та матеріальні труднощі, стала визнаною художницею. «Велика любов до святого малювання» та відчуття внутрішньої свободи допомогли їй створити на полотні світ неймовірної краси, чи радше відтворити довколишній, як вона його бачила.
«Якби ми мали художницю такого рівня майстерності, то змусили б заговорити про неї цілий світ». Пабло Пікассо
Її називали совістю українського шістдесятництва. Народилася у зросійщеній родині в Ялті, до 14 років жила у Ленінграді. Та обрала для себе Україну. У монументальному мистецтві Алла Горська втілювала традиції знищеної школи бойчукістів. Створювала вітражі, мозаїки, писала картини, була художником костюмів у театрі Леся Танюка. Горська відкрито говорила про злочини сталінізму, викривала незаконні арешти дисидентів. Листувалася з в’язнями концтаборів, допомагала їхнім родинам та розповсюджувала самвидав. Відмовилася співпрацювати з КГБ. Ціною за вибір і позицію стало її життя.
1962 – Алла Горська та однодумці засновують Клуб творчої молоді у Києві. Разом із Василем Симоненком та Лесем Танюком виявляють місця поховання розстріляних НКВД на Лук’янівському цвинтарі та у Биківні й роблять заяву до міської ради. 1964 – її виключають зі Спілки художників за «ідейно хибний» вітраж «Шевченко. Мати» до 150-річчя поета у вестибюлі Київського університету. Вітраж знищено. 1968 – художниця підписує громадського листа Леоніду Брежнєву з вимогою припинити політичні переслідування дисидентів, після чого її вдруге виключають зі Спілки художників. 28 листопада 1970 – Аллу Горську вбито у Василькові поблизу Києва.
«Я працюю, щоб було мистецтво сучасне, українське, яке представляє свій народ. Народ незламний». Алла Горська
Талант зробив його відомим спершу в рідному Кіцмані, згодом – у Чернівцях, а в 20 років автора «Червоної рути» знав увесь Радянський Союз. Пісні «Водограй», «Я піду в далекі гори» ставали переможницями пісенних конкурсів. Він – один із тих композиторів і виконавців, що започаткували українську естрадну пісню. Принципова відмова писати музику на російськомовні тексти та прославити 325-ту річницю «возз’єднання» України з Росією коштувала 30-річному композиторові життя. Прощання з ним тисяч людей у Львові стало виявом того, що навіть під товстим льодом “застою” зріють паростки свободи.
“Французи, італійці, росіяни і всі інші народи співають своїми мовами, і їх ніхто не називає націоналістами. А ми, українці, вже з самої колиски стаємо націоналістами, якщо матері співають нам українські колискові. Тому нас перевиховують у концтаборах. Українець перестає бути націоналістом аж тоді, коли зневажає свою мову, пісню, свої національні традиції, любить усе, крім свого рідного”. Володимир Івасюк
Радянський генерал, що став дисидентом. Ідейний комуніст, що став одним із найактивніших борців за права людини. Правозахисна діяльність коштувала йому чину, керівництва кафедрою, соціальних благ, врешті батьківщини. Петро Григоренко блискуче поєднав відстоювання прав людини в СРСР із боротьбою за національне визволення. Будучи українцем, став на захист усіх пригноблених національностей: євреїв, кримських татар, месхів, вірмен, німців Поволжя, чеченців. Безстрашність і почуття гідності Григоренка запалювали людей до протистояння тоталітарній системі.
«Мені важко було мовчки терпіти лицемірство правителів, але в той же час я розумів, що виступ буде коштувати мені усталеного способу життя, що цілком мене влаштовував… І тут з особливою силою охопила думка, що вже давно переслідувала мене: «Треба виступати. Не можна мовчати». Петро ГригоренкоЧитайте також: Петро Григоренко - радянський генерал, який став дисидентом Петро Григоренко. Діалог Сергія Грабовського і Максима Стріхи Поет рідкісного таланту, якому обрав долю борця. Із 47-ми років життя 14 Василь Стус провів у слідчих ізоляторах, карцерах, камерах-одиночках, мордовських таборах, на Колимі, на каторжній роботі в шахті. Його позбавляли побачень з рідними, вилучали вірші, листи й рукописи, знущалися фізично й психічно. “То був чоловік, який говорив і писав за будь-яких обставин ясно, як перед Богом, і платив за це життям”, – писав про нього Євген Сверстюк. Тому значення Василя Стуса більше, аніж талановитого поета, публіциста, перекладача й літературознавця. Він був і залишається “голосом сумління у світі розхитаних і розмитих понять честі, правди, порядності”.
«Поет повинен бути людиною. Такою, що, повна любові, долає природне почуття зненависті, звільнюється од неї, як од скверни. Поет – це людина. Насамперед. А людина – це насамперед добродій. Якби було краще жити, я б віршів не писав, а робив би коло землі...» Василь СтусЖурналіст, правозахисник, політик. Після навчання в Київському університеті міг зробити успішну кар’єру. Проте обрав шлях дисидента. Отримав вирок 15 років ув’язнення та заслання. Його книга «Лихо з розуму» розповіла для світу про репресії в Радянському Союзі у 1960-ті. Чорновіл став лідером національно-демократичного руху, одним із тих, хто привів цей рух до перемоги — відновлення незалежності України 24 серпня 1991 року .
«Я у своїй неволі вільніший за вас, і життя моє ніби цікавіше й змістовніше. І це більш ніж компенсує всякі невигоди й фізичні труднощі». В’ячеслав Чорновіл
“Його образ – світлий. Така в нього й душа була”. Так згадує Назара Василь Оверко, директор травневської школи. У цьому селі на Тернопільщині мешкав Назар Войтович. Він цікавився історією й колекціонував старовинні речі, які знаходив під час численних походів. Остання книга, яку так і недочитав, – “Холодний Яр” Юрія Горліса-Горського. Захоплювався малюванням. Своє захоплення прагнув перетворити у професію. Але йому судилося стати наймолодшим героєм Небесної сотні. 19 лютого Назар Войтович вперше вирушив на київський Майдан. 20-го – його життя забрала куля снайпера. На батьківській хаті залишилася створена Назаром мозаїка у вигляді калини.
Матусю, пам’ятай мене живого, Бо навіть спам’ятатися не встиг, Від кулі снайпера мені чужого Я наймолодший з тих, хто в землю ліг... Світлана Бояркевич
Відеоролики
Увесь цикл роликів дивіться на YouTube-каналі Українського інституту національної пам'яті. |