Офіційний веб-сайт УІНП

ВЕБ-СТОРІНКА "85-ТІ РОКОВИНИ ГОЛОДОМОРУ"

ВЕБ-СТОРІНКА "УКРАЇНСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ 1917-1921"

СПЕЦПРОЕКТ "УКРАЇНСЬКА ДРУГА СВІТОВА"

МУЗЕЙ МАЙДАНУ

УРЯДОВА "ГАРЯЧА ЛІНІЯ"

Не гаслами, а ділом: на Форумі обговорили, як впроваджувати національно-патріотичне виховання

 

Фахівці Українського інституту національної пам’яті взяли участь у Форумі українських патріотичних справ “Ми – українці!”, який пройшов 14–16 жовтня 2015 року. Форум відбувається вп’яте, присвячений актуальним проблемам національно-патріотичного виховання в Україні.

Проведення Форумів українських справ започатковане 2012 року для координації та консолідації зусиль державних зусиль і громадських ініціатив, спрямованих на реалізацію економічних, соціальних, політичних, культурних і соціальних інтересів українства.

 

Ідея проведення нинішнього форуму з’явилася влітку 2015 року, коли було розпочато вдосконалення нормативно-правової бази щодо національно-патріотичного виховання задля підвищення його ефективності, впровадження інноваційних підходів у патріотичній роботі із різними категоріями і віковими групами дітей та молоді. Зважаючи на важливість цієї справи в умовах неоголошеної війни проти нашої держави, Український інститут національної пам’яті підтримав ініціативу Центру національного відродження та активно долучився до організації і проведення форуму.

 

Представників Інституту Ганну Байкєніч та Олену Охрімчук було затверджено членами організаційного комітету.

У столичний Український Дім на форум з’їхалися майже 350 учасників з усіх областей України. Серед них: представники органів державної влади та місцевого самоврядування, вищих, професійно-технічних, загальноосвітніх, дошкільних і позашкільних навчальних закладів, силових структур, релігійних конфесій, творчих спілок, громадських організацій України, котрі репрезентували успішні проекти та ефективні форми національно-патріотичного виховання.

 

На урочистому відкритті учасників вітали високі гості: серед яких Генеральний секретар Світового конгресу українців Стефан Романів, керівники Адміністрації Президента України, Міністерства освіти і науки, Міністерства культури, Міністерства соціальної політики, народні депутати, Голова Українського інституту національної пам’яті Володимир В’ятрович, представники громадського сектору.

Науковці та громадські активісти у виступах розкрили різні аспекти патріотичного виховання українського суспільства в сучасних умовах. Особливе зацікавлення присутніх викликала доповідь заступника Голови Українського інституту національної пам’яті, кандидата історичних наук Володимира Тиліщака про виклики і завдання державної політики у сфері відновлення і збереження національної пам’яті та національно-патріотичного виховання. Зокрема, за словами Володимира Тиліщака, з боку Росії нам нав’язана вельми специфічна (за характером методів) війна, яку фахівці називають гібридною, війною за серця та душі людей. У ній соціально-гуманітарні ідеї, концепції, розробки набувають характеру збройних засобів. Ця війна показала хто є хто, і наочно продемонструвала, до чого призводять помилки у державному будівництві, в тому числі у виховній сфері. І хоч як прикро констатувати, Україна виявилась не готовою до цієї гібридної війни. Не готовою, зокрема, і через те, що за всі роки незалежності не було вироблено чіткого бачення політики пам’яті відповідно до викликів посттоталітарного суспільства, подолання стереотипів і міфів, виплеканих комуністичною пропагандою. Тому сьогодні національна пам’ять повинна відігравати важливу роль у вихованні не просто громадянина абстрактної держави, а громадянина саме Української держави, представника Українського народу. У цьому процесі важливе значення має опора юних громадян на історичний досвід народу, його фундаментальні історичні цінності, які становлять національну пам’ять.

 

15–16 жовтня форум продовжив роботу в Національному еколого-натуралістичному центрі учнівської молоді в інтерактивних формах дискусійних майданчиків і майстер-класів. “Декомунізація: зведення рахунків з минулим чи творення майбутнього?” та “Українська історична освіта в умовах національного відродження” – на таких дискусійних майданчиках від Українського інституту національної пам’яті працювали спікери Сергій Рябенко, Ігор Каретніков, Ганна Байкєніч, Василь Павлов та модератори Богдан Короленко, Олена Охрімчук.

Понад 40 викладачів, учителів, вихователів, керівників позашкільних закладів, творчих колективів, науковців, представників громадських організацій, які представляли Донеччину, Івано-Франківщину, Київщину, Луганщину, Львівщину, Миколаївщину, Полтавщину, Рівненщину, Тернопільщину, Херсонщину чотири години активно обговорювали питання, пов’язані із відновленням і збереженням національної пам’яті Українського народу.

 

Форум засвідчив, що суспільство потребує змін і прагне їх здійснювати. Воно готове долучатися до подібних заходів для того, щоб висловитися і бути почутим, дізнатися, як інші бачать зміни і допомогти одне одному і суспільству в цілому. Один із учасників дискусії зауважив: “Громадські організації готові відкрито долучатися до державотворчих і навчально-виховних процесів. Ми маємо для того і бажання, і знання, і ресурси. Учням і студентам, скажімо, можемо проводити тренінги, наочно демонструвати старовинну зброю, костюми, залучати дітей до таборування. Також ми б дуже хотіли долучатися до обговорення нормативно-правових актів щодо національно-патріотичного виховання, однак не тоді, коли вони вже затверджені, а коли можна вносити правки. Але для цього нам необхідна підтримка центральних і місцевих органів влади”.

 

За підсумками роботи дискусійного майданчика “Українська історична освіта в умовах національного відродження” було підготовлено конструктивні пропозиції: Міністерству освіти і науки – переглянути змістове наповнення навчальних програм з історії, акцентуючи увагу на безперервному вивченні історії всіх регіонів України; удосконалити механізм громадського обговорення проектів навчальних програм, концепцій, стратегій, підручників тощо; запровадити програму регіональних обмінів між учителями та учнями загальноосвітніх навчальних закладів; створити базу просвітницьких громадських організацій і передбачити їх залучення до навчально-виховного процесу; Міністерству оборони – активізувати історичний компонент у воєнно-ідеологічній підготовці усіх категорій військовослужбовців та курсантів вищих військових навчальних закладів; Міністерству культури – створити єдиний електронний портал-бібліотеку видань з історії України; Державному комітету телебачення і радіомовлення – створити цикл науково-популярних просвітницьких передач, присвячених історії України та національно-патріотичному вихованню.

 

Автори: Ганна Байкєніч, Олена Охрімчук